Dienst huisapotheker
Wanneer u een chronische aandoening hebt en meerdere geneesmiddelen moet nemen, kan een huisapotheker een wereld van verschil uitmaken. Uw huisapotheker behoudt het overzicht op uw medicatie, heeft altijd een up-to-date medicatieschema voor u klaar en biedt u een persoonlijke begeleiding die is afgestemd op uw noden. Hij is tevens het aanspreekpunt voor uw andere zorgverleners voor informatie over uw medicatie.
Als huisapotheker biedt uw vertrouwde apotheker u niet alleen een luisterend oor en waardevol advies, maar ook een gepersonaliseerde opvolging en begeleiding bij een goed gebruik van uw geneesmiddelen. Dat is een garantie op een veilige en efficiënte behandeling die uw gezondheid alleen maar ten goede kan komen!
Uw huisapotheker kan:
- u een oplossing voorstellen die is afgestemd op uw specifieke noden,
- mogelijke problemen met uw geneesmiddelen vermijden doordat hij een volledig overzicht heeft op uw medicatie,
- en bezorgt u bovendien een medicatieschema zodat u steeds weet welk geneesmiddel u wanneer moet nemen.
Het staat u volledig vrij om een huisapotheker te kiezen. Het enige wat u daarvoor hoeft te doen, is een overeenkomst ondertekenen met de apotheker van uw keuze. De dienst wordt volledig terugbetaald door het RIZIV. Wil u graag een huisapotheker? Laat het dan aan uw vertrouwde apotheker weten!
In deze folder hebben we de voordelen van de nieuwe dienstverlening nog eens op een rijtje gezet.
Elektronisch voorschrift
Artsen schrijven geneesmiddelen steeds vaker elektronisch voor. Dat biedt heel wat voordelen. Het verleent de arts bijvoorbeeld toegang tot een geneesmiddelendatabank die altijd up-to-date is. Het vergemakkelijkt bovendien de communicatie tussen arts en apotheker. Gedaan ook met onleesbare krabbels, of met frauduleuze praktijken zoals het eigenhandig veranderen van een voorschrift.
Als uw arts u geneesmiddelen elektronisch voorschrijft, dan geeft hij u geen papieren voorschrift meer. U krijgt wel een bewijs van elektronisch voorschrift. Dat ziet er net zo uit als een papieren voorschrift, maar er staat een barcode op. Wanneer uw apotheker die code scant, weet hij precies welke geneesmiddelen u nodig hebt.
Het Verzekeringscomité van het Riziv keurde onlangs het uitvoeringsbesluit goed waardoor het elektronisch voorschrijven van geneesmiddelen aan ambulante patiënten verplicht wordt vanaf 1 januari 2020. Deze verplichting geldt voor ambulante geneesmiddelenvoorschriften opgesteld door een ambulante voorschrijver (huisarts, specialist, tandarts of vroedvrouw) in het kabinet van de voorschrijver of tijdens een ambulante consultatie in het ziekenhuis of een andere instelling zoals een huisartsenwachtpost. De verplichting heeft betrekking op geneesmiddelen (voorgeschreven op merknaam, stofnaam of in de vorm van een magistrale bereiding) ongeacht op ze terugbetaald worden of niet.
Er gelden wel enkele uitzonderingen op de verplichting. Huisartsen die op 1 januari 2020 64 jaar of ouder zijn vallen niet onder de verplichting. Ook voor voorschriften opgesteld tijdens een huisbezoek, geldt de verplichting niet. En ook wanneer er overmacht in het spel is, valt de verplichting weg. Onder overmacht verstaat het Riziv bijvoorbeeld geneesmiddelen die worden voorgeschreven in het kader van dringende medische hulp, wanneer er geen tweevoudige authenticatie van de voorschrijver mogelijk is of bij technische problemen. Begin volgend jaar krijgen alle voorschrijvers en apothekers een omzendbrief waarin meer gedetailleerde informatie wordt gegeven over het verplichte elektronisch voorschrijven.
Momenteel is een (papieren of elektronisch) voorschrift onbeperkt geldig voor uitvoering, maar niet voor terugbetaling. Dat onderscheid verdwijnt. Zonder bijkomende vermeldingen van de arts zal een voorschrift vanaf 1 november 2019 nog precies 3 maanden geldig zijn na de voorschrijfdatum, zowel voor uitvoerbaarheid als terugbetaling. Die periode van 3 maanden geldt voortaan van dag op dag. Een voorschrift dat op 10 november 2019 wordt aangemaakt blijft dus geldig tot en met 9 februari 2020, en dus niet meer tot het einde van de maand februari.
De voorschrijver kan een kortere of langere termijn bepalen, maar de einddatum van uitvoerbaarheid mag nooit langer zijn dan 1 jaar na de voorschrijfdatum. Een arts kan de geldigheidsduur met andere woorden verlengen tot maximaal een jaar. En vooral, die “vervaldatum” komt op het voorschrift, zodat het ook voor de patiënt heel duidelijk is wanneer het voorschrift niet meer geldig is.
De nieuwe regeling geldt overigens zowel voor terugbetaalde als niet-terugbetaalde geneesmiddelen.
Nieuw model van voorschrift
De harmonisering van de geldigheidsduur gaat gepaard met de invoering van een nieuw model van voorschrift, dat vanaf 1 november 2019 gebruikt kan worden. De ‘oude’ modellen van voorschrift blijven nog bruikbaar tot 31 januari 2020. Voorschriften die na die datum worden aangemaakt volgens het oude model zullen niet meer geldig zijn en mogen dus ook niet meer uitgevoerd worden. Er is een korte overgangsperiode van 3 maanden voorzien, maar vanaf 1 februari 2020 mag er echt niet meer voorgeschreven worden op oude modellen.
Alle papieren of elektronische voorschriften die worden aangemaakt vóór 1 november 2019 blijven uitvoerbaar tot 3 maanden na de inwerkingtreding van de nieuwe reglementering, d.w.z. tot en met 31 januari 2020 (of, in voorkomend geval, tot 3 maanden na de datum gespecifieerd onder “uitvoerbaar vanaf”). Die voorschriften blijven even lang terugbetaalbaar als nu (nl. tot het einde van 3de maand die volgt op de voorschrijfdatum of, in voorkomend geval, het einde van de 3de maand na de datum gespecifieerd onder “uitvoerbaar vanaf”).